I kryssilden: Fokus på Ukraina

Med denne sideseksjonen ønsker vi å belyse hvilke tegn som lå i tiden før invasjonen av Ukraina i februar.

Da Russland innledet en fullskala invasjon av Ukraina den 24. februar 2022 hadde verden vanskelig for å ta inn over seg det som skjedde. Krigens konsekvenser har så langt vært katastrofale og flere millioner mennesker er drevet på flukt. For å forstå veien videre, eller i hvert fall forstå hvorfor grusomheten eskalerte, må man se tilbake og kartlegge krigens røtter. Kun ved å dra historiske linjer kan man kanskje forstå. 

Utvalgte visninger av filmene i seksjonen «I kryssilden» vil ha en innledning som setter filmene i kontekst av den pågående situasjonen i Ukraina.

Klikk her for å gå til I kryssilden-seksjonen

Seksjonen er støttet av Fritt Ord og Bergesenstiftelsen og gjøres i samarbeid med Helsingforskomiteen, Redd barna og Ukrainett (Norwegian Network for Research on Ukraine).

Vi befinner oss i Donetsk-regionen i øst-Ukraina, i juli 2014. Paret Irka og Tolik venter sitt første barn og er spent på fødselen, men når et fly styrter like i nærheten rives de ut av den lille bobla. 

KLONDIKE baserer seg på virkelige hendelser – Malaysia Airlines-flyvningen som ble skutt ned i øst-Ukraina 17. juli 2014 – og tar i bruk en surrealistisk, tålmodig anspent stemning for å fortelle historien om paret som er bosatt like ved stedet tragedien tok plass. I fortellingen om paret som tviholder på hjemmet sitt midt i et konfliktområde portretteres en sterk hyllest til menneskelig motstand på mikronivå.

I 2022 dro regissør Mantas Kvedaravičius tilbake til Ukraina og Mariupol for å møte menneskene han hadde filmet i sin forrige film fra 2015. Plutselig befant han seg i hjertet av den russiske invasjonen og den pågående krigen. I forbindelse med innspillingen ble Kvedaravičius tatt til fange av russiske styrker og drept 2. april 2022. Han rakk aldri å se det ferdige resultatet av materialet han hadde filmet. 

MARIUPOLIS 2 viser hvor rå og virkelig krigen er. Observerende i sin form følger den livet etter de verste krigsherjingene i Mariupol mens bombene fortsatt høres på avstand. Etter sin død har hardtarbeidende produsenter og Kvedaravičius' partner​​, Hanna Bilbrova, jobbet med å ferdigstille materialet, og MARIUPOLIS 2 ble vist på årets filmfestival i Cannes.

Konflikten i Ukraina strekker seg langt utover landets grenser. I OLGA møter vi gymnasten ved samme navn som får flykte fra hjemlandet til Sveits under 2014-revolusjonen fordi hun har sveitsisk far. Her bor hun på internat og skal konkurrere for det sveitsiske landslaget i det europeiske mesterskapet. Moren, som jobber som gravejournalist, må bli igjen i Ukraina, hvor hun lever under stadige trusler på livet. 

Å endelig være trygg, og på samme tid være på et helt nytt sted når familien er i fare, er en belastning. Filmen er en viktig påminnelse om hvor vanskelig det er å flykte.

Under revolusjonen i Ukraina i 2014 løper den 13 år gamle gategutten Roma rundt i frontlinjen i Kyiv og kaster stein og molotovcocktails. Han blir raskt en maskot for revolusjonen. Men bak uniformen og fryktløsheten finnes en gutt som er sviktet av systemet rundt ham, og som fem år senere fyller 18 år og plutselig står på bar bakke uten noe annet enn en lighter og en kniv. 

Situasjonen for Roma har alltid vært tøff, men med den pågående krigen i Ukraina har situasjonen forverret seg. Gjennom telefonsamtaler mellom Roma og filmens regissør, videoer fra overvåkningskameraer og syv års opptak av Romas flakkende tilværelse og stadig voksende stoffmisbruk former det seg en fortelling om en rotløs ung mann som nå er bak lås og slå.

Klikk her for å se hele programmet