Ukens smakebiter fra programmet

I løpet av uken har vi sluppet en rekke spennende filmer fra Oslo Pix-programmet. Les om de her!

70/30

Som verdens første land vedtok Danmark i 2020 en klimalov. Phie Ambos ferske dokumentar følger prosessen i forkant og etterkant av vedtaket, som innebærer at Danmark skal ha redusert klimagassutslippene sine med 70 prosent i 2030. Senest innen 2050 skal Danmark dessuten være klimanøytralt.

70 30

70/30 (regi: Phie Ambo)

70/30 viser at politikk og byråkrati kan være en løsning, men også et hinder for å nå målet om bærekraft. Der klimaaktivistene står på barrikadene og er villige til å gjennomføre omgripende endringer av samfunnet, er politikerne de ansvarlige makthaverne. Tør de å risikere en trygg økonomi for å sikre en grønn framtid? Og kommer klimaloven til å være like effektiv som det aktivistene hadde håpet?

Denne brennaktuelle dokumentaren vises både i konkurranseprogrammet Grand Pix: Nordisk Dokumentar, samt i Pix Politikk, vår seksjon for film og debatt.

Quo Vadis, Aida?

Dette Sørfond-støttede krigsdramaet hadde premiere i hovedkonkurransen i Venezia, og plukket deretter opp en Oscar-nominasjon. Nå har filmen funnet veien til Oslo Pix.

Vi befinner oss i Bosnia, i begynnelsen av juni 1995. Aida jobber som FN-tolk i den lille byen Srebrenica. Når de serbiske styrkene invaderer byen søker hun og familien og tusenvis av andre bosniere tilflukt i FN-leiren, som er definert som «sikker sone» i et krigsherjet område. De aller fleste kjenner historien om det som skal komme, og det er en oppriktig hjerteskjærende filmopplevelse å sitte å vente på at det skal skje.

Quo Vadis Aida

Quo Vadis, Aida? (regi: Jasmila Žbanić)

Det som skjedde i Srebrenica for 25 år siden var en alvorlig forbrytelse mot menneskeheten. Massedrapet av over 8000 bosnisk-muslimske menn og gutter er den verste massakren i Europa siden 2. verdenskrig – og da varsellampene blinket, sto verden stille og så på. Quo Vadis, Aida er en vanskelig, men svært viktig påminnelse om at vi aldri må glemme det vi ikke gjorde noe for å stoppe, og at vi må kjempe for at det ikke skal skje igjen.

Slalom

Franske Charlène Faviers glimrende debutfilm Slalom bygger på hennes egne erfaringer fra toppidrett. Her møter vi femten år gamle Lyz har ett mål: å havne øverst på pallen i europamesterskapet i slalom.

Slalom 1

Slalom (regi: Charlène Favier)

Lyz er tatt ut til en prestisjefylt treningsleir for ungdomsutøvere, og skal tilbringe de neste månedene i en søvnig alpelandsby sammen med en gjeng, unge, lovende og hormonelle lagkamerater. Hun viser fort et stort potensiale, og blir treneren Freds protesjé. Men den ekstra oppmerksomheten utvikler seg etter hvert til en usunn og destruktiv relasjon mellom trener og utøver.

Slalom viser både euforien i vinnerøyeblikket og desperasjonen i det å være fanget i andres forventninger, men dette er alt annet enn en klassisk sportsfilm. Til tross for et kjølig, visuelt uttrykk er dette en film med sterk nerve, og en mesterlig eksponering av skjøre relasjoner og maktmisbruk.

Les mer om filmene her: