Verdenspremiere på Patrik Syversens siste film

Patrik Syverens har intet mindre enn premiere på to filmer dette året. Først ut er Demon Box som får sin verdenspremiere under Oslo Pix.

Patrik Syversens nye spillefilm Demon Box, er et mørkt drama om livsløgner, manipulasjon og ikke minst den normaliserte ondskapen man så sjeldent ser. Det er film som tar for seg søsknene Amalie og Emil som besøker familiens feriested en siste gang før det skal selges. De ønsker å kvitte seg med spor etter fortiden før resten av familien ankommer, men når en fremmed dukker opp på tomta blir planene snudd på hodet.

- Det er veldig stas å bli valgt ut til festivalen. Vi som har laget filmen er en liten og dedikert stab, og vi mener at filmen fortjener et publikum. Derfor er det en perfekt start å vise den under Oslo Pix. Så får vi se hva slags liv den får videre, sier Patrik Syversen.

Tidligere har Syversen laget filmer som skrekkfilmen Rovdyr (2008), kammerspillet Det som en gang var (2016) og vært showrunner og regissør for TV-serien Hellfjord (2012). Dette året er han aktuell med den psykologiske thrilleren Demon Box og fantasyfilmen Dragonheart: Battle for the Heartfire.

- Du er en allsidig sjangertype....

- Ved første øyekast kan det sikkert virke som en eklektisk samling titler, men jeg forsøker å tilnærme meg alle fortellinger på samme måte - uavhengig av sjanger. Snarere så merker jeg at sjangeren dikteres av tematikken jeg ønsker å utforske, særlig i filmer jeg skriver selv. Filmspråket mitt har nok utviklet seg betraktelig opp igjennom årene, men jeg har alltid vært opptatt av å vekte karakterer og deres reise fremfor fikse konsepter og ytre staffasje.

De mellommenneskelige relasjonene er et av kjennetegnene som har stått sterkt hos filmskaperen. Forrige film handlet om relasjonen mellom to venner som slo sprekker - denne gangen er det søskenforholdet som står i fokus.

- De mellommenneskelige relasjonene er det livet består av, og jeg mener at filmer først og fremst er interessante når de utforsker dynamikken mellom mennesker - møtet mellom indre liv og ytre faktorer. Jeg er opptatt av mennesker med motstridende behov, de som jobber hardt for å opprettholde en livsløgn for å, bevisst eller ubevisst, holde seg unna eksistensielle kriser. De fleste har en egen metode - en overlevelsesmekansime som fungerer, men som i møte med andre mennesker og deres behov ofte blir utfordret. Det fører til et valg; skal man gå i seg selv og vedkjenne sine feil, eller skal man se på andre perspektiver som en trussel, en «feil» som må motkjempes? Det er disse møtene jeg er opptatt av.

- Har du noen klare inspirasjonskilder når du skriver og regisserer?

- Jeg henter mye inspirasjon fra litteratur. I forbindelse med både Demon Box og Det som en gang var har boken ”The Denial of Death” til Ernest Becker vært en sentral kilde til kunnskap og perspektiver. Tanken om at alle mennesker, som det eneste dyret på planeten, vet at de skal dø og har muligheten til å gjøre seg tanker rundt dette gjør at vi fornekter døden på forskjellige måter. Fornektelsen om at man er en del av en banal livssyklus er det som får mennesker til å tro at de må være noe større og viktigere. De kjemper mot sin egen dødelighet ved å forsøke å kontrollere seg selv og omgivelsene sine. Dette behovet for kontroll, eller en illusjon av kontroll, er det Demon Box handler om.

- Du har ved flere anledninger kvinner som hovedroller, noe du også har i Demon Box, i en filmverden som ofte fokuserer på de mannlige historiene. Hvilke tanker gjør du deg rundt dette?

- Jeg er opptatt av å skildre universelle temaer, og jeg mener at jeg som filmskaper er pliktig til å forsøke å forstå og utforske et annet perspektiv enn mitt eget. Ikke bare for å teste hvorvidt tematikken er universell, men også for å unngå å bli navlebeskuende. For meg handler film primært om empati; skildre andre mennesker og forsøke å forstå hvem de er og hvorfor de gjør som de gjør - selv når de tilsynelatende gjør noe usympatisk eller uforståelig.

- Kjønn må være sekundært, og jeg anser meg ikke som en politisk stemme. Om noe ønsker jeg at filmene skal kunne stå på egne ben, uavhengig av kjønn. Det er påfallende at jeg får dette spørsmålet hver gang jeg lanserer en film, mens de få gangene jeg har hatt mannlige hovedkarakterer er det ingen som har spurt meg hvorfor hovedkarakteren er mann. Målet må være at kjønn blir et ikke-tema. Først da har vi oppnådd noe. Så kanskje jeg er litt politisk allikevel...

- I 2017 har du også premiere på storfilmen Dragonheart: Battle for the Heartfire. Har du fått mersmak på å gjøre slike store produksjoner?

- Det var en fantastisk opplevelse å jobbe med Dragonheart, primært fordi produsenten Raffaella DeLaurentiis var så støttende hele veien igjennom. Universal var også veldig kule. Jeg fikk med meg norsk fotograf (Andreas Johannessen, samme fotograf som på Demon Box og Det som en gang var), en masse norske aktører og fikk muligheten til å jobbe med Patrick Stewart. Slikt er jo gøy. Men Hollywood er ikke noe mål i seg selv. Det hele er avhengig av hvorvidt prosjektet er interessant, og tematisk følte jeg at det var mye å ta tak i med en film som Dragonheart. Til syvende og sist gjør man samme jobben, uavhengig av om man jobber på indienivå i Norge eller med et studio i et annet land. Det er bare mer fokus på politikk når det er mange produsenter involvert.

Utover å ha regissert storproduksjonen Dragonheart det siste året har Patrik Syversens produksjoner i stor grad blitt gjort på lavt budsjett, uten offentlig støtte og med kort innspillingen. Noe som byr på utfordringer og muligheter.

- Indiefilmene vi lager - jeg sier vi, siden det alltid er et resultat av et intimt samarbeid med en håndfull engasjerte folk - er et resultat av ønsket om å lage noe uavhengig av kommersielle forventninger. Å lage noe med begrensede midler krever et tydelig fokus på hva man skal lage og hvorfor man skal lage det. Man blir tvunget til å ta tydelige valg - helt fra starten. Det gjør at man er mer dristig, men også at man er mer fokusert. Mantraet er alltid: lag en film som ikke finnes!

Les mer om Demon Box HER. Kjøp billetter til filmen HER.

Regissør Patrik Syversen er på plass for å snakke om Demon Box etter visningen mandag 12. og tirsdag 13. juni.

Filmnettstedet Montages har regissørsamtale med Patrik Syversen søndag 11.juni kl. 19.00 i festivalgata.