Pix Politikk: film og samtale

Velkommen til Pix Politikk, hvor vi lar film inspirere til samtale om samfunnsproblemer. Årets fokus er raseskillet og borgerrettighetskampen i verdens største demokrati.

Filmene i årets Pix Politikk-seksjon kaster alle lys over problemet med raseskille i det moderne USA – både før og under Donald Trumps presidentskap.

Forfatteren James Baldwin formulerer hvordan raseskillet i et av verdens største demokratier er svært viktig for å forstå landets historie I Am Not Your Negro: ”Historien om de svarte i USA er historien om USA. Og det er ingen vakker historie." Arven fra denne historien, fra forrige århundres raseskille, er tydelig i dagens sosiale og økonomiske forskjeller i USA. Og til tross for borgerrettsbevegelsens framskritt på 1950- og 60-tallet, løper svarte amerikanere fortsatt større risiko for å bli fengslet eller drept.

Senest i fjor vedgikk daværende president Obama at «rasemessig og økonomisk skjevhet» er innebygget i USAs rettssystem.

Med utgangspunkt i fire filmer ønsker vi å bringe dette problemkomplekset nærmere vår egen virkelighet, gjennom samtaler, introduksjoner og møter med filmskapere. Pix Politikk handler med andre ord om filmens evne til å bevege og engasjere.

I AM NOT YOUR NEGRO

I Am Not Your Negro er noe langt mer enn en film om forfatteren James Baldwin. Den bygger på et aldri fullført manus der Baldwin bearbeider sin opplevelse av borgerrettskampen i USA og drapene på tre av dens giganter: Medgar Evers, Malcolm X og Martin Luther King Jr. Filmskaper Raoul Peck bruker teksten til å undersøke hvorfor rasismen i USA er så seiglivet, ikke bare i volden mot svarte menn og kvinner, men i bildene som gjennomsyrer amerikansk kultur.

- Dette er en selvskreven film i et program om raseproblematikk, og om amerikansk politikk i det hele tatt. Gjennom James Baldwins blikk leverer filmen en skarp analyse av det politiske systemet som ligger bak raseskillet. Samtidig stiller den et helt grunnleggende spørsmål om hvem vi er som mennesker: hva er konsekvensen av at vi dømmer andre på bakgrunn av hudfarge? - Cato Fossum, programansvarlig

Å LÆRE AV FORTIDA

Vi inviterer til samtale etter visningen av Pecks dokumentar mandag 12.juni kl. 17.30.

Selv om Baldwin har vært død i over tretti år, er analysen hans fortsatt gyldig: Skal USA ha en framtid som nasjon, må det hvite flertallet slutte å gi svarte skylda for sosiale problemer som skyldes deres egen frykt og intoleranse. Hva kan Baldwin og filmen si oss om rasisme slik den arter seg i dagens USA – og i Norge?

Paneldeltakere: Antropolog Sindre Bangstad, spaltist i Morgenbladet Mohamed Abdi og artist og aktivist Nosizwe Baqwa

Kjøp billetter til denne visningen her

RAT FILM

Er rotter bare ekle, eller først og fremst et symptom på vår manglende evne til å skape levelige bymiljøer? Det spørsmålet, og mange andre, fikk regissør og journalist Theo Anthony til å dra til hjembyen Baltimore for å lage sin første helaftens dokumentarfilm. Den har begeistret publikum og ikke minst kritikere, og er omtalt av The New Yorker som intet mindre enn «en av de mest enestående, visjonære filmverkene i nyere tid».

- Dette er en av de første filmene som ble plukket ut til årets program, og en av mine personlige favoritter. En virkelig original og oppfinnsom dokumentarfilm som bruker rotter og rottefanging som inngang til å undersøke en bys sosiale historie. - Cato Fossum, programansvarlig

BALTIMORE – HISTORIEN OM EN DELT BY

Har Rat Film noe til felles med serien The Wire, som også foregår i Baltimore? Og hva kjennetegner seriens skildring av byens segregerte bomiljø? Professor og The Wire-ekspert Erlend Lavik trekker tråder i sammenhenger mellom de to fremstillingene i en egen introduksjon til filmen.

Innledning av Erlend Lavik før visningene 10. og 11. juni. Kjøp billetter til 10.juni på Kunstnernes Hus Kino her og visningen 11.juni her.

LOVING

Virginia, USA, 1958. Mildred og Richard Loving dras ut av ektesenga av det lokale politiet og arresteres. Grunnen: Han er hvit og hun er farget. En absurd anklage sett med dagens øyne, men lovens bokstav i de amerikanske sørstatene i midten av forrige århundre. I Loving forteller regissør Jeff Nichols den sanne historien om hvordan ekteparet Loving går rettens vei for å kunne bo sammen som ektefolk.

- Loving er en kjærlighetshistorie, og kjærlighet og politikk er uløselig forbundet. Aldri har det vært mer sant enn om sørstatene i USA midt i forrige århundre. - Cato Fossum, programansvarlig

Kjøp billetter til alle visningene her.

WHOSE STREETS?

Whose Streets? forteller om opprøret i Ferguson utenfor St. Louis. 9. august 2014 blir den svarte tenåringen Michael Brown skutt og drept av en politimann. Drapet utløser langvarig frustrasjon hos det svarte flertallet i byen, og mange tusen mennesker tar til gatene i protest. Samtidig får saken nasjonal oppmerksomhet, og er med på å gi liv til Black Lives Matter: en ny sosial bevegelse for svartes menneskeverd og rettssikkerhet.

- Filmen følger framveksten av nye sosiale bevegelser mot rasisme fra innsida. Den lar oss få kjenne på raseriet og frustrasjonen, men også gleden, samholdet og kreativiteten i Ferguson, Missouri, et lokalsamfunn som har levd med sterke rasemotsetninger i mange år. -Cato Fossum, programansvarlig

REGISSØRSAMTALE

Whose Streets? er en av de viktigste politiske dokumentarene fra det siste året. Sabaah Folayan kommer til Oslo Pix for å snakke om sin opplevelse av opprøret i Ferguson, og om fremtidsutsiktene for Black Lives Matter-bevegelsen. Møt henne til samtale før visning av filmen tirsdag 13. juni kl. 18.00.

Kjøp billetter til denne visningen her.