Årets vinnere på Oslo Pix Filmfestival 2024
Årets vinnerfilmer på Oslo Pix Filmfestival er LJÓSBROT og STRAFF
GRAND PIX: NORDISK FIKSJON
Seksjonen bestod i år av ni sterke fiksjonsfilmer produsert i Norge, Danmark, Finland, Sverige og Island.
Juryen har bestått av Jorunn Myklebust, Sveinung Wålengen og Louise Beyer.
Juryens begrunnelse:
Vinneren av konkurranseprogrammet for Nordisk fiksjon berører sorg på en subtil og kompleks måte. Det er en film som på tross av sin korte spillelengde rommer mye: kjærlighet, omsorg, vrede og sjalusi. Gjennom spekteret av følelser kommer særlig de to kvinnelige rollefigurene nærmere hverandre, og sammen med dem famler også vi tilskuere oss frem til et håp som overvinner frykten. Vinnerfilmen er en rå, kroppslig og humanistisk fortelling, som kan skape emosjonell resonans uavhengig av bakgrunn. Vinneren er Ljosbrot, regissert av Runar Rúnarsson.
Vinneren av Grand Pix Nordisk fiksjon er LJÓSBROT av Rúnar Rúnarsson.
Rúnar Rúnarsson (b. 1977) er en islandsk regissør kjent for filmene Ildfjell (2011), Småfugler (2015) og Echo (2019). Filmene hans har hatt premiere på flere prestisjefylte festivaler som Cannes, Toronto og San Sebastian, hvor de har blitt hyllet av kritikere og fått flere priser.
GRAND PIX: NORDISK DOKUMENTAR
Seksjonen bestod i år av åtte sterke dokumentarfilmer produsert i Norge, Danmark, Finland, Sverige og Island.
Juryen har bestått av Karianne Berge, Aslaug Holm og Frode Søbstad.
Juryens begrunnelse:
Fortvilelse, håp, kjærlighet. Denne filmen får deg til å reflektere over de store menneskelige spørsmålene og dilemmaene. Hvordan komme videre etter at du har gjort det ugjenkallelige? Handlinger som er umulig å tilgi. Hvem har rett til å tilgi og når er tiden inne for å gi slipp på skyld og den tunge børen, og bli tilgitt? Denne fortellingen har en dyp filosofisk innsikt og erkjennelse av hva det vil si å være et sårbart menneske.
Filmen har noen rammer som er strenge, men som gir oss frihet til å puste. Den gir rom for det lyse og det mørke i de sobre bildene som reflekterer menneskenaturen. Handlingen foregår i et lite og avgrenset område, men omfavner allikevel et stort univers. Vi blir til tider utfordret av filmens rytme og langsomme tilstedeværelse, men på en god måte, for den tvinger oss til å senke pulsen og virkelig ta innover oss budskapet. Kontrasten mellom det stillferdige og dramatiske gjør at filmen aldri er kjedelig. Isteden blir vi nysgjerrig, fascinert og berørt av lengselen etter å forstå hvem vi er, og hvorfor livet blir som det blir. Og overraskende nok er det voldsdømte fanger, som sitter på strengeste soning, som har den dypeste innsikten. De utviser en klokskap som får oss til å gå inn i oss selv og ta dommedag over egne tanker og holdninger.
Dette er en stilsikker film. Hvert bilde er gjennomtenkt, men samtidig er det noe sannferdig og dokumentarisk over scenene. Det er virkelig gode scener der vi får ta del i menneskenes utrettelige kamp med seg selv. Regissøren er veldig tro mot sine formvalg. Kanskje fordi han slapp å diskutere med fotografen? Og da er det kanskje ingen hemmelighet lenger at Juryen kan avsløre at det er regissør og fotograf Øystein Mamen som ved årets Oslo Pix Filmfestival 2024, er vinner av prisen for beste Nordiske Dokumentar med filmen «Straff».
Prisen for Beste Nordiske Dokumentarfilm under Oslo Pix går til STRAFF, av Øystein Mamen.
Øystein Mamen (f. 1978) er en prisvinnende filmfotograf og regissør. Mamen har utdanning fra Den norske filmskolen, European Film College, Universitetet i Oslo og Universitetet i København. Som fotograf har han hatt foto på filmer som Barndom (2017), Fra balkongen (2017), Barn (2019) og Selvportrett (2020). Straff er hans første film som regissør.